Top 10 veelgestelde vragen

  • Ik stap over per 1 mei en heb nog geen opnamekaart ontvangen van EANDIS.

    Stap je over per 1 mei en heb je van EANDIS nog geen opnamekaart ontvangen? Er blijkt een fout gemaakt te zijn door Bpost waardoor een groot aantal opnamekaarten om de meterstanden door te geven nog niet zijn aangekomen. EANDIS heeft met spoed op 25-4 de opnamekaarten opnieuw laten drukken en verzonden. Deze moeten op 27-4 of ten laatste op 30-4 op de deurmat vallen. Heb je van EANDIS een e-mail ontvangen met de oproep je meterstanden door te geven? Klik dan hier om online of telefonisch de meterstanden door te geven. 

  • Kan iedereen meedoen aan deze groepsaankoop?

    Iedereen in Vlaanderen kan meedoen aan de groepsaankoop: zowel particulieren, verenigingen als bedrijven. Wel mag je niet meer elektriciteit verbruiken dan 50.000 kWh per jaar en niet meer aardgas dan 100.000 kWh per jaar. Je dient daarnaast ook aangesloten te zijn op het laagspanningsnet.

  • Tot wanneer loopt deze groepsaankoop?

    Je kan tot en met 30 april 2018 gebruik maken van het aanbod van de groepsaankoop.

  • Hoe werkt de groepsaankoop energie?

    De Provincies Oost- en West-Vlaanderen organiseerden op 8 februari 2018 samen een energieveiling, waarbij de energieleveranciers gevraagd werd om hun laagste prijs in te dienen voor elektriciteit en gas. Iedereen die zich heeft ingeschreven, ontvangt een persoonlijk aanbod, waarin de persoonlijke besparing kenbaar wordt gemaakt.

  • Wat gebeurt er nadat ik mij heb ingeschreven?

    Nadat je hebt ingeschreven ontvang je uiterlijk op 20 maart 2018 van ons een persoonlijk aanbod. Je beslist daarna zelf of je op het aanbod ingaat.

  • Kan ik na mijn inschrijving gegevens aanvullen of aanpassen?

    Ja, dat kan. In onze bevestigingsmail staat een link naar je persoonlijke pagina. Op die pagina kan je je gegevens aanpassen via de knop ‘Wijzig je gegevens’. Wil je je mailadres aanpassen? Neem dan contact op met de klantenservice op het gratis nummer 0800 76 101 (werkdagen van 9 tot 20 uur) of mail naar groenestroom@oost-vlaanderen.be.

  • Kan ik op ieder moment van energieleverancier veranderen?

    Ja, dat kan. De verbrekingsvergoeding is namelijk afgeschaft in 2012. Let wel op dat sinds kort enkele energieleveranciers de volledige jaarlijkse vaste vergoeding aanrekenen, ook als je minder dan een volledig jaar klant bent geweest. Dit verschilt per leverancier. De voorwaarden hierover kan je vinden in de voorwaarden van je huidige contract. Zodra je gebruik maakt van je persoonlijk aanbod, neemt de nieuwe leverancier je contract zo snel mogelijk over. Als de overstapdatum bekend is, ontvang je van je nieuwe leverancier een bevestiging.

  • De winnende leverancier is reeds mijn huidige leverancier, wat nu?

    Leveranciers hebben verschillende soorten contracten. Ook klanten waarvan de huidige leverancier de groepsaankoop heeft gewonnen kunnen profiteren van een goedkoper contract. Je wisselt in dat geval niet van leverancier, maar van contract. Deze wisseling naar een goedkoper contract levert je dus ook een voordeel op. De overstap werkt op dezelfde manier als een overstap tussen leveranciers. Je kan dus gewoon in je persoonlijk voorstel aangeven dat je wenst over te stappen.

  • Wie regelt mijn overstap?

    Wil je gebruikmaken van je persoonlijk aanbod? Dan geven wij je gegevens door aan ENGIE Electrabel, die er samen met je huidige leverancier en de netbeheerder op toeziet dat je zonder problemen overstapt.

  • Maakt het uit wanneer ik overstap als ik zonnepanelen heb?

    Ja. Als je zonnepanelen hebt, is het aan te raden een startdatum te kiezen die dicht in de buurt ligt van je jaarlijkse meteropname. Anders kan het zijn dat je geproduceerde stroom verliest.

  • Tot wanneer kan ik overstappen?

    Je kan tot en met 30 april 2018 gebruik maken van het aanbod van het groepsaankoop. Je nieuwe contract kan ingaan ten vroegste op 1 mei en ten laatste op 1 december 2018. Je kan zelf bij de aanvraag van het contract een specifieke datum selecteren.

    Je contract start in functie van de datum waarop je bevestigt. Dat kan ten vroegste op 1 mei 2018 starten. Indien je zelf een latere datum hebt opgegeven, wordt het contract op deze datum geactiveerd.

    Zonnepanelen
    Heb je zonnepanelen, dan kan je op de aanvraagpagina de overstapdatum kiezen. Selecteer een gewenste startdatum die zo dicht mogelijk bij de datum van je jaarlijkse meteropname ligt. Zo vermijd je dat een gedeelte van de opbrengst uit je eigen energieproductie verloren gaat.

Overstapvragen

  • Wat gebeurt er met mijn huidige contract via een eerdere groepsaankoop?

    Het contract van de groepsaankoop heeft een looptijd van 1 jaar. Je huidige leverancier informeert je 2 tot 3 maanden vooraf over de nieuwe tarieven als het contract wordt verlengd. Reageer je hier niet op, dan wordt het contract stilzwijgend verlengd aan de nieuwe tarieven voor een gelijkaardig groen contract.

    Wil je veranderen van leverancier, dan kan dat kosteloos en mits het respecteren van een vooropzegtermijn van één maand. Let wel op dat sinds kort enkele energieleveranciers de volledige jaarlijkse vaste vergoeding aanrekenen, ook als je minder dan een volledig jaar klant bent geweest. Dit verschilt per leverancier. De voorwaarden hierover kan je vinden in de voorwaarden van je huidig contract. Prijzen vergelijken kan via de website van de VREG (www.vreg.be). Indien er een nieuwe groepsaankoop wordt georganiseerd, kan je hier opnieuw voor inschrijven.

  • Kan ik meedoen als ik binnenkort ga verhuizen?

    Ja, dat kan.Geef bij je aanvraag duidelijk aan wanneer je nieuwe contract moet ingaan.

  • Kan ik tijdens de overstap zonder stroom komen te zitten?

    De netbeheerder is verplicht om continu gas en/of elektriciteit te blijven leveren tijdens een overstap. Zo kom je nooit zonder energie te zitten.

  • Waarom heb ik nog geen persoonlijk aanbod ontvangen?

    Je ontvangt ten laatste op 20 maart 2018 je persoonlijk aanbod. Heb je na deze datum nog geen aanbod ontvangen? Neem dan contact op met de klantenservice op het gratis nummer 0800 76 101 (werkdagen van 9 tot 20 uur) of mail naar groenestroom@oost-vlaanderen.be.

  • Naar welke leverancier stap ik over?

    De winnende leveranciers zijn:
    Gezinnen
    Elektriciteit en gas: ENGIE Electrabel
    Elektriciteit: ENGIE Electrabel

    Bedrijven
    Elektriciteit en gas: ENGIE Electrabel
    Elektriciteit: ENGIE Electrabel

  • Ik heb het aanbod geaccepteerd, maar wil toch niet deelnemen. Waar meld ik dit?

    Wil je niet meer deelnemen? Meld dit dan bij de nieuwe leverancier. Je kunt het aangevraagde contract binnen 14 kalenderdagen, nadat je de contractbevestiging van de nieuwe leverancier hebt ontvangen, zonder reden annuleren.

  • Heeft de periode waarin ik overstap invloed op mijn eindafrekening (enkel voor aardgas)?

    Wanneer je na de wintermaanden overstapt, is de kans dat je op de eindafrekening van je huidige leverancier moet bijbetalen vrij groot. Er wordt namelijk een balans opgemaakt tussen de al gefactureerde voorschotten en je werkelijke verbruik. Het bedrag van de afrekening zal wellicht hoger liggen dan verwacht omdat ze geldt voor een winterperiode, waarbij je aardgasverbruik hoger is dan in de zomer. Het voorschotbedrag dat je maandelijks betaalde, werd berekend op basis van je geschat jaarlijks verbruik en verdeeld over 12 maanden.

    Hierdoor betaal je in de zomer in principe te veel voorschot en in de winter te weinig. Als je een jaarrekening ontvangt van een volledig verbruiksjaar compenseren deze twee periodes elkaar, zodat dit zeker geen extra kosten zijn. Je betaalt enkel de hoeveelheid energie die je hebt verbruikt aan de leveringstarieven die in je huidige contract werden vastgelegd.

    Heb je hier vragen over, dan kan je natuurlijk altijd contact opnemen met de klantenservice via 0800 76 101 (werkdagen van 9 tot 20 uur).

  • Hoe wordt mijn voorschotbedrag berekend?

    Je bent nog geen klant bij ENGIE Electrabel: 
    Het bedrag van de voorschotfacturen wordt berekend op basis van de tarieven van de groepsaankoop en het bij de inschrijving opgegeven jaarlijks energieverbruik. Dit bedrag kan afwijken van je huidige voorschotbedrag.

    Je bent al klant bij ENGIE Electrabel:
    Het bedrag van de voorschotfacturen wordt berekend op basis van de tarieven van de groepsaankoop en jouw energieverbruik dat bij ENGIE Electrabel bekend is. Je nieuwe energieleverancier bepaalt wat je maandelijks voorschotbedrag wordt. Dit bedrag kan afwijken van je huidige voorschotbedrag. In bijna alle gevallen kan je in overleg met jouw leverancier het voorschot laten aanpassen indien je daar gegronde redenen voor hebt (vb. energiezuinige investering, gewijzigde gezinssamenstelling, -of situatie).

  • Wie regelt mijn domiciliëring bij mijn nieuwe leverancier?

    Jouw nieuwe leverancier start een nieuwe domiciliëring indien je daar de goedkeuring voor gegeven hebt. Er zullen geen extra kosten gerekend worden wanneer je geen domiciliëring wenst. Zij zullen ook de domiciliëring bij je huidige leverancier stopzetten.

  • Kan ik meedoen voor alleen aardgas?

    Ja, dit is mogelijk. Bij je inschrijving is het mogelijk om aan te geven dat je enkel voor aardgas wilt inschrijven. Mocht je niet van elektriciteitsleverancier kunnen of willen veranderen dan heb je op deze manier alsnog de mogelijkheid om voor aardgas deel te nemen aan de groepsaankoop. Je ontvangt dan een aanbod voor enkel aardgas van het aanbod van de combinatie elektriciteit en gas.

Overige vragen

  • Wat doen jullie met de gegevens die ik heb ingevuld?

    De Provincie Oost-Vlaanderen, zal je gegevens uitsluitend gebruiken voor de groepsaankoop. Met deze gegevens kunnen we je dus contacteren en je een aanbod op maat bezorgen. Uiteraard worden de gegevens niet gedeeld voor commerciële doeleinden.

  • Wie is de winnaar voor het enkel gas contract?

    De veiling voor het enkel gas contract is gelijk aan die van de combinatie gas en elektriciteit. ENGIE Electrabel biedt dus het voordeligste contract voor gas. Wanneer u bij de inschrijving heeft aangegeven enkel een voorstel voor gas te willen ontvangen zal dit gespecificeerd worden in uw persoonlijk voorstel.

  • Kan ik meedoen als ik recht heb op het sociaal tarief?

    Ja, maar wij raden dit niet aan. Het tarief van de groepsaankoop zal niet zo laag zijn als het sociaal tarief.

  • Kan ik meedoen als ik een budgetmeter heb?

    Zolang je budgetmeter niet gedeactiveerd is of kan worden, kom je niet in aanmerking voor een groepsaankoop contract. Er mogen dus geen achterstallige betalingen meer zijn bij de netbeheerder vooraleer je gebruik kan maken van je persoonlijk voorstel.

  • Doe ik automatisch opnieuw mee als ik al eerder heb meegedaan?

    Nee. Als je opnieuw een persoonlijk aanbod wilt ontvangen, moet je je opnieuw inschrijven. Net als de vorige keren is dit uiteraard gratis en vrijblijvend!

  • Ik wil mijn aanvullende gegevens invullen, maar weet mijn energieverbruik niet?

    Je kunt je energieverbruik vinden op je laatst ontvangen jaarafrekening. Onderstaand overzicht geeft het gemiddeld verbruik per huishouden weer, zoals de VREG deze heeft opgesteld op haar website:

    Elektriciteit
    - Het elektriciteitsverbruik van een alleenstaande bedraagt gemiddeld 600 kWh;
    - Het verbruik van een klein gezin zit rond 1.200 kWh; 
    - Een doorsnee gezin verbruikt 3.500 kWh;
    - Iets grotere verbruikers zonder elektrische verwarming verbruiken 7.500 kWh; 
    - Als er echter met elektriciteit wordt verwarmd kan het verbruik veel hoger oplopen.

    Gas
    - Kleine verbruiker: 2.326 kWh;
    - Relatief kleine verbruiker: 4.652 kWh; 
    - Doorsnee gezin: 23.260 kWh; 
    - Grote verbruiker: 34.890 kWh.

  • Wie organiseert mijn groepsaankoop?

    Voor groepsaankopen werken we samen met Pricewise, een bedrijf dat energieveilingen organiseert. Pricewise is onafhankelijk en is aan geen enkele leverancier gebonden. Naast de veiling zorgt Pricewise er ook voor dat je je persoonlijk aanbod ontvangt.

  • Wat moet ik doen als mijn huidige leverancier zich niet aan de afspraken houdt?

    Als je nieuwe leverancier zich niet aan de afspraken houdt, neem dan contract op met de klantenservice van Pricewise via 0800 76 101 (op werkdagen van 9 tot 20 uur).

  • Hoe gaat de energieveiling in zijn werk?

    De organisatie van de energieveiling is in handen van Pricewise, samenwerkingspartner van de Provincies Oost- en West-Vlaanderen. Pricewise organiseert de veiling als volgt:

    1. Voor de veiling worden alle leveranciers uitgenodigd om zich in te schrijven voor deelname;
    2. Leveranciers die interesse tonen, kunnen zich bij Pricewise officieel aanmelden. Voor een vlotte overstap na de veiling maakt Pricewise met iedere deelnemende leverancier duidelijke afspraken;
    3. De leverancier met de scherpste tarieven is de winnaar van de veiling. Je krijgt de tarieven van deze leverancier vervolgens aangeboden in een persoonlijk voorstel.

  • Welke invloed heeft overstappen op mijn jaarlijkse gratis elektriciteit?

    Sinds 1 januari 2016 is de jaarlijkse gratis elektriciteit afgeschaft. Dit heeft dus geen invloed op een eventuele overstap.

  • Wie kan ik contacteren als ik vragen heb over de groepsaankoop?

    Wij hopen al je vragen te beantwoorden in deze rubriek. Heb je toch nog vragen? Je kunt ons bellen tijdens de openingsuren: maandag tot en met vrijdag van 9 tot 20 uur op het telefoonnummer 0800 76 101. Een e-mail sturen kan natuurlijk ook naar groenestroom@oost-vlaanderen.be.

  • Kan ik mijn voorschotfacturen en eindafrekening op papier ontvangen?

    Ja, je hebt op de aanvraagpagina de mogelijkheid om aan te geven dat je de voorschotfacturen en eindafrekening op papier wilt ontvangen.

  • Waarom organiseert de Provincie Oost-Vlaanderen een groepsaankoop?

    Er zijn twee belangrijke redenen om een groepsaankoop te organiseren:

    1. Een goedkopere prijs bekomen voor groene energie (op basis van garanties van oorsprong);
    2. Mensen helpen om te veranderen van energieleverancier, vooral wie nog nooit van leverancier veranderde. Zeker na de verhoging van de federale heffingen willen wij de mensen graag helpen om de energiefactuur te verlagen.

    Beide zaken zijn met deze groepsaankoop bereikt. Er is een korting van gemiddeld 33,5% ten opzichte van de marktprijs van combinatiecontracten (gas en elektriciteit) en mensen krijgen de kans om hier op in te gaan. Inschrijven is vrijblijvend en ook het aanbod voor de overstap is vrijblijvend. Niemand is verplicht om klant te worden bij de winnende leverancier.

  • Wat als mijn nieuwe contract afloopt?

    Als je niets doet, dan zal je contract na één jaar stilzwijgend verlengd worden tegen de dan geldende vaste tarieven voor elektriciteit en geïndexeerde tarieven voor gas, zoals gebruikelijk in de energiesector. Je kan er ook voor kiezen om zelf op zoek te gaan naar een nieuwe leverancier (dit kan via de V-test op www.vreg.be). Wil je toch veranderen van leverancier, dan kan dat kosteloos en mits het respecteren van een opzegtermijn van één maand. Je kan je ook opnieuw inschrijven voor een nieuwe groepsaankoop en afwachten welk nieuw tarief de veiling oplevert.

  • Hoe groen is groene stroom?

    Elke deelnemende leverancier kan voor deze groepsaankoop de nodige garanties van oorsprong voorleggen. Met deze garanties van oorsprong, gecontroleerd door de VREG en conform met de Europese richtlijnen, bewijzen de leveranciers dat hun aanbod van groene stroom afkomstig is uit hernieuwbare energiebronnen. Dus ENGIE Electrabel levert 100% groene stroom aan wie overstapt via de groepsaankoop. Wil je weten waar de groene stroom van de winnende leverancier vandaan komt? Kijk dan op www.vreg.be/groencheck.

  • Mag de nieuwe leverancier klanten weigeren?

    Nee, de nieuwe leverancier mag geen klanten weigeren. Wel mag hij een, vooraf in het contract vastgelegde, waarborg vragen.

  • Waar moet ik op letten als ik mijn huidige contract voor de einddatum van het contract opzeg?

    Gezinnen, zelfstandigen en KMO’s met een maximaal elektriciteitsverbruik van 50.000 kWh en een maximaal aardgasverbruik van 100.000 kWh kunnen veranderen van leverancier of contract zonder het betalen van een verbrekingsvergoeding. Deze vergoeding werd namelijk verboden in 2012. Let wel op dat sinds kort enkele energieleveranciers de volledige jaarlijkse vaste vergoeding aanrekenen, ook als je minder dan een volledig jaar klant bent geweest. Dit verschilt per leverancier. De voorwaarden hierover kan je vinden in de voorwaarden van je huidige contract.

  • Wanneer worden mijn meterstanden uitgelezen?

    Enkel indien je overstapt van een andere leverancier naar ENGIE Electrabel worden jouw meterstanden opgevraagd voor de eindafrekening bij je oude leverancier. Zit je al bij ENGIE Electrabel dan gebeurt dit niet.

1

Inschrijven
Vóór 11-04-2018

2

Veiling
Was op 11-04-2018

3

Persoonlijk voorstel
Uiterlijk 04-05-2018

4

Beslis vóór
08-06-2018