Vragen? Bel ons gratis via 0800 76 101
Op werkdagen geopend van 9 uur tot 17 uur
Of mail ons op groenestroom@oost-vlaanderen.be
 
 

Terug

Top 10 gestelde vragen

  1. Kan iedereen meedoen aan deze groepsaankoop?
  2. Tot wanneer loopt deze groepsaankoop?
  3. Hoe werkt de groepsaankoop energie?
  4. Wat gebeurt er nadat ik me heb ingeschreven?
  5. Kan ik na mijn inschrijving nog gegevens aanvullen of aanpassen?
  6. Kan ik op ieder moment van energieleverancier veranderen?
  7. De winnende leverancier is reeds mijn huidige leverancier, wat nu?
  8. Wie regelt mijn overstap?
  9. Maakt het uit wanneer ik overstap als ik zonnepanelen heb?
  10. Tot wanneer kan ik overstappen?

Overstapvragen

  1. Wat gebeurt er met mijn huidige contract via een eerdere groepsaankoop?
  2. Kan ik meedoen als ik binnenkort ga verhuizen?
  3. Kan ik tijdens de overstap zonder stroom komen te zitten?
  4. Waarom heb ik nog geen Persoonlijk Aanbod ontvangen?
  5. Naar welke leverancier stap ik over?
  6. Ik heb het aanbod geaccepteerd, maar wil toch niet deelnemen. Waar meld ik dit?
  7. Heeft de periode waarin ik overstap invloed op mijn eindafrekening (enkel voor aardgas)?
  8. Blijft mijn voorschotbedrag hetzelfde?
  9. Wie regelt mijn domiciliëring bij mijn nieuwe leverancier?
  10. Kan ik meedoen voor alleen aardgas?

Overige vragen

  1. Wat doen jullie met de gegevens die ik heb ingevuld?
  2. Wie is de winnaar voor het enkel gas contract?
  3. Kan ik meedoen als ik recht heb op het sociaal tarief?
  4. Kan ik meedoen als ik een budgetmeter heb?
  5. Doe ik automatisch opnieuw mee als ik al eerder heb meegedaan?
  6. Ik wil mijn aanvullende gegevens invullen, maar weet mijn energieverbruik niet?
  7. Wie organiseert mijn groepsaankoop?
  8. Wat moet ik doen als mijn huidige leverancier zich niet aan de afspraken houdt?
  9. Hoe gaat de energieveiling in zijn werk?
  10. Welke invloed heeft overstappen op mijn jaarlijkse gratis stroom?
  11. Wie kan ik contacteren als ik vragen heb over de groepsaankoop?
  12. Kan ik mijn voorschotfacturen en eindafrekening op papier ontvangen?
  13. Waarom organiseert de provincie Oost-Vlaanderen een groepsaankoop?
  14. Wat als mijn nieuwe contract afloopt?
  15. Hoe groen is groene stroom?
  16. Mag de nieuwe leverancier klanten weigeren?

Top 10 gestelde vragen

  1. Kan iedereen meedoen aan deze groepsaankoop?

    Iedereen in Vlaanderen kan meedoen aan de groepsaankoop: zowel particulieren, verenigingen als bedrijven. Opgelet, je mag niet meer elektriciteit verbruiken dan 50.000 kWh per jaar en niet meer aardgas dan 100.000 kWh per jaar. Je dient daarnaast ook aangesloten te zijn op het laagspanningsnet.

    Ga terug
  2. Tot wanneer loopt deze groepsaankoop?

    Je kan tot 1 mei 2017 gebruik maken van het aanbod van de groepsaankoop.

    Ga terug
  3. Hoe werkt de groepsaankoop energie?

    De Provincie Oost-Vlaanderen organiseerde op 9 februari 2017 een "omgekeerde veiling", waarbij de energieleveranciers gevraagd werd om hun laagste prijs in te dienen voor elektriciteit en gas. Iedereen die zich heeft ingeschreven, ontvangt een persoonlijk aanbod, waarin de persoonlijke besparing kenbaar wordt gemaakt.

    Ga terug
  4. Wat gebeurt er nadat ik me heb ingeschreven?

    Nadat je hebt ingeschreven ontvang je van ons een persoonlijk aanbod. Je beslist daarna zelf of je op het aanbod ingaat.

    Ga terug
  5. Kan ik na mijn inschrijving nog gegevens aanvullen of aanpassen?

    Ja, dat kan. In onze bevestigings-e-mail staat een link naar je persoonlijke pagina. Op die pagina kan je je gegevens aanpassen via de knop ‘Wijzig je gegevens’. Wil je je e-mailadres aanpassen? Neem dan contact op met de klantenservice op het gratis nummer 0800 76 101 (werkdagen van 9 tot 20 uur) of mail naar groenestroom@oost-vlaanderen.be

    Ga terug
  6. Kan ik op ieder moment van energieleverancier veranderen?

    Ja, dat kan. De verbrekingsvergoeding is namelijk afgeschaft. Zodra je gebruik maakt van je persoonlijk aanbod, neemt de nieuwe leverancier je contract zo snel mogelijk over. Als de overstapdatum bekend is, ontvang je van je nieuwe leverancier een bevestiging.

    Ga terug
  7. De winnende leverancier is reeds mijn huidige leverancier, wat nu?

    Leveranciers hebben verschillende soorten contracten. Ook klanten waarvan de huidige leverancier de groepsaankoop heeft gewonnen kunnen profiteren van een goedkoper contract . Je wisselt in dat geval niet van leverancier, maar van contract. Deze wisseling naar een goedkoper contract levert je dus ook voordeel op. De overstap werkt op dezelfde manier als een overstap tussen leveranciers. Je kan dus gewoon in je voorstel aangeven dat je wenst over te stappen.

    Ga terug
  8. Wie regelt mijn overstap?

    Wil je gebruikmaken van je persoonlijk aanbod? Dan geven wij je gegevens door aan de winnende energieleverancier, die er samen met je huidige leverancier en de netbeheerder op toeziet dat je zonder problemen overstapt.

    Ga terug
  9. Maakt het uit wanneer ik overstap als ik zonnepanelen heb?

    Ja. Als je zonnepanelen hebt, is het aan te raden een startdatum te kiezen die dicht in de buurt ligt van je jaarlijkse meteropname. Anders kan het zijn dat je geproduceerde stroom verliest.

    Ga terug
  10. Tot wanneer kan ik overstappen?

    Je kan tot 1 mei 2017 gebruik maken van het aanbod van de groepsaankoop. Je nieuwe contract zal kunnen ingaan ten vroegste op 1 juli en ten laatste op 1 december 2017.

    Je contract start in functie van de datum waarop je bevestigt. Afhankelijk van de winnende leverancier betekent dit concreet dat je contract ten vroegste op 1 juli 2017 start. Indien je zelf een latere datum hebt opgegeven, wordt het contract op deze datum geactiveerd.

    Zonnepanelen
    Heb je zonnepanelen, dan kan je op de aanvraagpagina de overstapdatum kiezen. Maak je gebruik van zonnepanelen? Selecteer dan een gewenste startdatum die zo dicht mogelijk bij de datum van je jaarlijkse meteropname ligt.

    Ga terug

Overstapvragen

  1. Wat gebeurt er met mijn huidige contract via een eerdere groepsaankoop?

    Het contract van de groepsaankoop heeft een looptijd van 1 jaar. Je huidige leverancier informeert je 2 tot 3 maanden vooraf over de nieuwe tarieven als het contract wordt verlengd. Reageer je hier niet op, dan wordt het contract stilzwijgend verlengd aan de nieuwe tarieven voor een gelijkaardig groen contract.

    Wil je veranderen van leverancier, dan kan dat kosteloos en mits het respecteren van een vooropzegtermijn van één maand. Prijzen vergelijken kan via de website van de VREG (www.vreg.be). Indien er een nieuwe groepsaankoop wordt georganiseerd, kan je ook hier opnieuw voor inschrijven.

    Ga terug
  2. Kan ik meedoen als ik binnenkort ga verhuizen?

    Ja, dat kan. Geef bij je aanvraag duidelijk aan wanneer je nieuwe contract moet ingaan.

    Ga terug
  3. Kan ik tijdens de overstap zonder stroom komen te zitten?

    De netbeheerder is verplicht om continu gas en/of elektriciteit te blijven leveren tijdens een overstap. Zo kom je nooit zonder energie te zitten.

    Ga terug
  4. Waarom heb ik nog geen Persoonlijk Aanbod ontvangen?

    Je ontvangt ten laatste op 16 maart 2017 je persoonlijk aanbod. Heb je na deze datum nog geen aanbod ontvangen? Neem dan contact op met de klantenservice op het gratis nummer 0800 76 101 (werkdagen van 9 tot 20 uur) of mail naar groenestroom@oost-vlaanderen.be

    Ga terug

  5. Naar welke leverancier stap ik over?

    De winnende leveranciers zijn:
    Gezinnen
    Elektriciteit en gas: Elegant
    Electriciteit: ENGIE (ENGIE Electrabel)

    Bedrijven
    Elektriciteit en gas: ENGIE (ENGIE Electrabel)
    Electriciteit: ENGIE (ENGIE Electrabel)

    Ga terug

  6. Ik heb het aanbod geaccepteerd, maar wil toch niet deelnemen. Waar meld ik dit?

    Wil je niet meer deelnemen? Meld dit dan bij de nieuwe leverancier. Je kunt het aangevraagde contract binnen 14 kalenderdagen, nadat je de contractbevestiging van de nieuwe leverancier hebt ontvangen, zonder reden annuleren.

    Ga terug
  7. Heeft de periode waarin ik overstap invloed op mijn eindafrekening (enkel voor aardgas)?

    Wanneer je na de wintermaanden overstapt, is de kans dat je op de eindafrekening van je huidige leverancier moet bijbetalen vrij groot. Er wordt namelijk een balans opgemaakt tussen de al gefactureerde voorschotten en je werkelijke verbruik. Het bedrag van de afrekening zal wellicht hoger liggen dan verwacht omdat ze geldt voor een winterperiode, waarbij je aardgasverbruik hoger is dan in de zomer. Het voorschotbedrag dat je maandelijks betaalde, werd berekend op basis van je geschat jaarlijks verbruik en verdeeld over 12 maanden.

    Hierdoor betaal je in de zomer in principe te veel voorschot en in de winter te weinig. Als je een jaarrekening ontvangt van een volledig verbruiksjaar compenseren deze twee periodes elkaar, zodat dit zeker geen extra kosten zijn. Je betaalt enkel de hoeveelheid energie die je hebt verbruikt aan de leveringstarieven die in je huidige contract werden vastgelegd.

    Heb je hier vragen over, dan kan je natuurlijk altijd contact opnemen met de klantenservice via 0800 76 101 (werkdagen van 9 tot 20 uur).

    Ga terug
  8. Blijft mijn voorschotbedrag hetzelfde?

    Je nieuwe energieleverancier bepaalt jouw maandelijks voorschotbedrag. Bij Elegant gebeurt dit op basis van je energieverbruik van de voorgaande jaren, dat wordt opgevraagd bij jouw distributienetbeheerder en de nieuwe energietarieven. Hierbij zal de leverancier ook rekening houden met te verwachten aanpassingen in transporttarieven en heffingen. Bij ENGIE Electrabel geldt dat zij kijken naar het jaarverbruik zoals opgegeven bij je inschrijving van de groepsaankoop. Het is dan ook belangrijk dat deze gegevens kloppen om te voorkomen dat het maandelijks voorschot bedrag op basis van verkeerde informatie wordt bepaald.
     
    Het nieuwe voorschotbedrag kan afwijken van je huidige voorschotbedrag. Mocht het nieuwe voorschotbedrag dat je van de nieuwe leverancier ontvangt ernstig afwijken van je huidige voorschotbedrag, neem je het beste contact met hen op om te overleggen wat een correct voorschotbedrag zou moeten zijn. In vrijwel alle gevallen kan je in overleg met jouw leverancier het voorschot laten aanpassen indien je daar gegronde redenen voor kunt aanvoeren (vb. energiezuinige investering, gewijzigde gezinssamenstelling, -of andere situatie).

    Ga terug
  9. Wie regelt mijn domiciliëring bij mijn nieuwe leverancier?

    Jouw nieuwe leverancier start een nieuwe domiciliëring indien je daar de goedkeuring voor gegeven hebt. Er zullen geen extra kosten gerekend worden wanneer je geen domiciliëring wenst. Zij zullen ook de domiciliëring bij je huidige leverancier stopzetten.

    Ga terug
  10. Kan ik meedoen voor alleen aardgas?

    Ja, dit is mogelijk. Bij je inschrijving is het mogelijk om aan te geven dat je enkel voor aardgas wilt inschrijven. Mocht je niet van elektriciteitsleverancier kunnen of willen wisselen dan heb je op deze manier alsnog de mogelijkheid om voor aardgas deel te nemen aan de groepsaankoop. Je ontvangt dan een aanbod voor enkel aardgas van het aanbod van de combinatie elektriciteit en gas.

    Ga terug
 

Overige vragen

  1. Wat doen jullie met de gegevens die ik heb ingevuld?

    De Provincie Oost-Vlaanderen, zal je gegevens uitsluitend gebruiken voor de groepsaankoop. Met deze gegevens kunnen we je dus contacteren en je een aanbod op maat bezorgen. Uiteraard worden de gegevens niet gedeeld voor commerciële doeleinden.

    Ga terug
  2. Wie is de winnaar voor het enkel gas contract?

    De veiling voor het enkel gas contract is gelijk aan die van de combinatie gas en elektriciteit. Elegant biedt dus het voordeligste contract voor gas. Wanneer u bij de inschrijving heeft aangegeven enkel een voorstel voor gas te willen ontvangen zal dit gespecificeerd worden in uw persoonlijk voorstel.

    Ga terug
  3. Kan ik meedoen als ik recht heb op het sociaal tarief?

    Ja, dat kan. Wij raden dit alleen niet aan. Het tarief van de groepsaankoop zal niet zo laag zijn als het sociaal tarief.

    Ga terug
  4. Kan ik meedoen als ik een budgetmeter heb?

    Ja, dat kan. Wel mogen er geen achterstallige betalingen meer zijn bij de netbeheerder zodra je gebruik wilt maken van je persoonlijk voorstel. Zolang je budgetmeter niet gedeactiveerd is of kan worden, kom je niet in aanmerking voor een groepsaankoop contract.

    Ga terug
  5. Doe ik automatisch opnieuw mee als ik al eerder heb meegedaan?

    Nee. Als je opnieuw een persoonlijk aanbod wilt ontvangen, moet je je opnieuw inschrijven. Net als de vorige keren is dit uiteraard gratis en vrijblijvend!

    Ga terug
  6. Ik wil mijn aanvullende gegevens invullen, maar weet mijn energieverbruik niet?

    Je kunt je energieverbruik vinden op je laatst ontvangen jaarafrekening. Onderstaand overzicht geeft het gemiddeld verbruik per huishouden weer, zoals de VREG deze heeft opgesteld op haar website:

    Elektriciteit
    Het elektriciteitsverbruik van een alleenstaande bedraagt gemiddeld 600 kWh.
    Het verbruik van een klein gezin zit rond 1.200 kWh.
    Een doorsnee gezin verbruikt 3.500 kWh.
    Iets grotere verbruikers zonder elektrische verwarming verbruiken 7.500 kWh.
    Als er echter met elektriciteit wordt verwarmd kan het verbruik veel hoger oplopen.
     
    Gas
    Kleine verbruiker: 2.326 kWh
    Relatief kleine verbruiker: 4.652 kWh
    Doorsnee gezin: 23.260 kWh
    Grote verbruiker: 34.890 kWh

    Ga terug

  7. Wie organiseert mijn groepsaankoop?

    Voor groepsaankopen werken we samen met Pricewise, een bedrijf dat energieveilingen organiseert. Pricewise is onafhankelijk en is aan geen enkele leverancier gebonden. Naast de veiling zorgt Pricewise er ook voor dat je je persoonlijk aanbod ontvangt.

    Ga terug
  8. Wat moet ik doen als mijn huidige leverancier zich niet aan de afspraken houdt?

    Als je nieuwe leverancier zich niet aan de afspraken houdt, neem dan contract op met de klantenservice via 0800 76 101 (op werkdagen van 9 tot 20 uur).

    Ga terug

  9. Hoe gaat de energieveiling in zijn werk?

    De organisatie van de energieveiling is in handen van Pricewise, samenwerkingspartner van de provincie Oost-Vlaanderen. Pricewise organiseert de veiling als volgt:
    1. Voor de veiling worden alle leveranciers uitgenodigd om zich in te schrijven voor deelname.
    2. Leveranciers die interesse tonen, kunnen zich bij Pricewise officieel aanmelden. Voor een voorspoedige overstapfase na de veiling maakt Pricewise met iedere deelnemende leverancier duidelijke afspraken.
    3. Op het moment dat de veiling begint, geldt er een startbod. Pricewise baseert dit bod op de gemiddelde marktprijs. Het is aan de leveranciers die meedoen om een beter bod uit te brengen.
    4. De leverancier met de scherpste tarieven is de winnaar van de veiling. Je krijgt de tarieven van deze leverancier vervolgens aangeboden in een persoonlijk aanbod.

    Ga terug

  10. Welke invloed heeft overstappen op mijn jaarlijkse gratis stroom?

    Sinds 1 januari 2016 is de jaarlijkse gratis stroom afgeschaft. Dit heeft dus geen invloed op een eventuele overstap.

    Ga terug
  11. Wie kan ik contacteren als ik vragen heb over de groepsaankoop?

    Wij hopen al je vragen te beantwoorden in deze rubriek. Heb je toch nog vragen? Je kunt ons bellen tijdens de openingsuren: maandag tot en met vrijdag van 09 tot 20 uur. Het telefoonnummer is 0800 76 101. Een e-mail sturen kan natuurlijk ook naar groenestroom@oost-vlaanderen.be.

    Ga terug
  12. Kan ik mijn voorschotfacturen en eindafrekening op papier ontvangen?

    Ja, je hebt op de aanvraagpagina de mogelijkheid om aan te geven dat je de voorschotfacturen en eindafrekening op papier wilt ontvangen.

    Ga terug
  13. Waarom organiseert de provincie Oost-Vlaanderen een groepsaankoop?

    Er zijn twee belangrijke redenen om een groepsaankoop te organiseren:
    1. Een goedkopere prijs bekomen voor groene energie (op basis van garanties van oorsprong)
    2. Mensen helpen om te veranderen van energieleverancier, vooral wie nog nooit van leverancier veranderde. Zeker na de verhoging van de federale heffingen willen wij de mensen graag helpen om de energiefactuur te verlagen.

    Beide zaken zijn met deze groepsaankoop bereikt. Er is een korting van gemiddeld 33,5% ten opzichte van de marktprijs van combinatiecontracten (gas en elektriciteit) en mensen krijgen de kans om hier op in te gaan. Inschrijven was vrijblijvend en ook het aanbod voor de overstap is vrijblijvend. Niemand is verplicht om klant te worden bij de winnende leverancier.

    Ga terug
  14. Wat als mijn nieuwe contract afloopt?

    Als je niets doet, dan zal je contract na één jaar stilzwijgend verlengd worden tegen de dan geldende vaste tarieven voor elektriciteit en geïndexeerde tarieven voor gas, zoals gebruikelijk in de energiesector. Je kan er ook voor kiezen om zelf op zoek te gaan naar een nieuwe leverancier (dit kan via de V-test op www.vreg.be). Wil je toch veranderen van leverancier, dan kan dat kosteloos en mits het respecteren van een vooropzegtermijn van één maand. Je kan je ook opnieuw inschrijven voor een nieuwe groepsaankoop en afwachten welk nieuw tarief de veiling oplevert.

    Ga terug
  15. Hoe groen is groene stroom?

    Elke deelnemende leverancier kan voor deze groepsaankoop de nodige garanties van oorsprong voorleggen. Met deze garanties van oorsprong, gecontroleerd door de VREG en conform met de Europese richtlijnen, bewijzen de leveranciers dat hun aanbod van groene stroom afkomstig is uit hernieuwbare energiebronnen. Dus zowel Elegant als ENGIE Electrabel leveren 100% groene stroom aan wie overstapt via de groepsaankoop.
    Wil je weten waar de groene stroom van de winnende leverancier vandaan komt? Kijk op www.vreg.be/groencheck.

    Ga terug
  16. Mag de nieuwe leverancier klanten weigeren?

    Nee, de nieuwe leverancier mag geen klanten weigeren. Wel mag hij een, vooraf in het contract vastgelegde, waarborg vragen.

    Ga terug