Top 10 veelgestelde vragen

  • Kan iedereen meedoen aan deze groepsaankoop?

    Iedereen in Vlaanderen kan meedoen aan de groepsaankoop: zowel particulieren, verenigingen als bedrijven. Je dient aangesloten te zijn op het laagspanningsnet. Je mag niet meer elektriciteit verbruiken dan 50.000 kWh per jaar en niet meer aardgas dan 100.000 kWh per jaar.

  • Tot wanneer loopt deze groepsaankoop?

    De veiling vindt plaats op dinsdag 4 februari 2020.Ten laatste op 15 maart ontvang je een persoonlijk aanbod. Op basis daarvan beslis je om al dan niet over te stappen. Accepteren kan tot en met 5 april 2020. 

  • Waarom 100% groene stroom uit België?

    De geleverde stroom uit eerdere groepsaankopen was altijd afkomstig uit hernieuwbare bronnen. Maar een volgende stap naar een duurzame samenleving is om hernieuwbare stroom lokaal op te wekken. Daarom kiest de Provincie dit jaar resoluut voor groene stroom geproduceerd in België. Hiermee willen we het belang van lokale groene stroom verder uitlichten en energieleveranciers motiveren om hier meer in te investeren.

  • Hoe werkt de groepsaankoop?

    Tot en met 3 februari 2020 kun je je vrijblijvend inschrijven voor de groepsaankoop van de Provincie Oost-Vlaanderen. Op 4 februari organiseert de Provincie vervolgens een "omgekeerde veiling", waarbij de energieleveranciers gevraagd worden om hun laagste prijs in te dienen voor elektriciteit en gas. Hoe groter de groep inschrijvers, hoe hoger het voordeel. Iedereen die zich heeft ingeschreven, ontvangt ten laatste op 15 maart 2020 zijn persoonlijk aanbod met daarin zijn persoonlijk voordeel.

  • Wat gebeurt er nadat ik mij heb ingeschreven?

    Na de veiling krijg je ten laatste op 15 maart 2020 een persoonlijk voorstel. Je beslist daarna zelf of je op het voorstel ingaat.

  • Kan ik na mijn inschrijving gegevens aanvullen of aanpassen?

    Ja, dat kan. In onze bevestigings-e-mail staat een link naar je persoonlijke pagina. Op die pagina kan je je gegevens aanpassen.

  • Kan ik op ieder moment van energieleverancier veranderen?

    Ja, dat kan. De verbrekingsvergoeding is namelijk afgeschaft in 2012. Let wel op dat sinds kort enkele energieleveranciers de volledige jaarlijkse vaste vergoeding aanrekenen, ook als je minder dan een volledig jaar klant bent geweest. Dit verschilt per leverancier. De voorwaarden hierover kan je vinden in de voorwaarden van je huidige contract. Zodra je gebruik maakt van je persoonlijk aanbod, neemt de nieuwe leverancier je contract zo snel mogelijk over. Als de overstapdatum bekend is, ontvang je van je nieuwe leverancier een bevestiging.

  • Wie regelt mijn overstap?

    Ten laatste op 15 maart 2020 ontvang je je persoonlijk voorstel. Wil je gebruikmaken van je persoonlijk voorstel? Dan geven wij je gegevens door aan de winnende energieleverancier, die er samen met je huidige leverancier en de netbeheerder op toeziet dat je zonder problemen overstapt.

  • Maakt het uit wanneer ik overstap als ik zonnepanelen heb?

    Ja. Als je zonnepanelen hebt, is het aan te raden een startdatum te kiezen die dicht in de buurt ligt van je jaarlijkse meteropname. Anders kan het zijn dat je geproduceerde stroom verliest.

  • Tot wanneer kan ik overstappen?

    De veiling vindt plaats op 4 februari 2020. Je ontvangt je persoonlijk voorstel ten laatste op 15 maart 2020. Op basis daarvan beslis je om al dan niet over te stappen. Accepteren kan tot en met 5 april.

    Zonnepanelen
    Heb je zonnepanelen, dan kan je na het ontvangen van je persoonlijk voorstel op de aanvraagpagina de overstapdatum kiezen.

Overige vragen

  • Wat doen jullie met de gegevens die ik heb ingevuld?

    De Provincie Oost-Vlaanderen zal je gegevens uitsluitend gebruiken voor de groepsaankoop. Met deze gegevens kunnen we je dus contacteren en je een aanbod op maat bezorgen. Uiteraard worden de gegevens niet gedeeld voor commerciële doeleinden.

  • Kan ik meedoen als ik recht heb op het sociaal tarief?

    Ja, dat kan. Maar wij raden dit niet aan. Het tarief van de groepsaankoop zal niet zo laag zijn als het sociaal tarief.

  • Wat als ik een klacht heb?

    Wat vervelend dat je niet tevreden bent met onze service. Wanneer je een vraag, opmerking of klacht hebt horen wij dit natuurlijk graag via groenestroom@oost-vlaanderen.be of telefonisch via 0800 76 101. Nadat we je klacht hebben ontvangen, wordt deze meteen toegewezen aan een medewerker die de klacht behandelt. Hij of zij neemt binnen twee werkdagen telefonisch of via de mail contact met je op. Je wordt dan op de hoogte gehouden gebracht van de vervolgstappen.

  • Kan ik meedoen als ik een budgetmeter heb?

    Ja, dat kan zolang de budgetmeter gedeactiveerd is en je geen achterstallige betalingen hebt bij de netbeheerder.

  • Doe ik automatisch opnieuw mee als ik al eerder heb meegedaan?

    Nee. Als je opnieuw een persoonlijk aanbod wilt ontvangen, moet je je opnieuw inschrijven. Net als de vorige keren is dit uiteraard gratis en vrijblijvend!

  • Ik wil mijn aanvullende gegevens invullen, maar weet mijn energieverbruik niet?

    Je kunt je energieverbruik vinden op je laatst ontvangen jaarafrekening. Onderstaand overzicht geeft het gemiddeld verbruik per huishouden weer, zoals de VREG deze heeft opgesteld op haar website:

    Elektriciteit
    - Het elektriciteitsverbruik van een alleenstaande bedraagt gemiddeld 600 kWh;
    - Het verbruik van een klein gezin zit rond 1.200 kWh; 
    - Een doorsnee gezin verbruikt 3.500 kWh;
    - Iets grotere verbruikers zonder elektrische verwarming verbruiken 7.500 kWh; 
    - Als er echter met elektriciteit wordt verwarmd kan het verbruik veel hoger oplopen.

    Gas
    - Kleine verbruiker: 2.326 kWh;
    - Relatief kleine verbruiker: 4.652 kWh; 
    - Doorsnee gezin: 23.260 kWh; 
    - Grote verbruiker: 34.890 kWh.

  • Wie organiseert mijn groepsaankoop?

    Voor groepsaankopen werkt de Provincie Oost-Vlaanderen samen met Pricewise, een bedrijf dat energieveilingen organiseert. Pricewise is onafhankelijk en is aan geen enkele leverancier gebonden. Naast de veiling zorgen zij ook dat je je persoonlijk aanbod ontvangt.

  • Wat moet ik doen als mijn huidige leverancier zich niet aan de afspraken houdt?

    Als je nieuwe leverancier zich niet aan de afspraken houdt, neem dan contact op met de klantenservice: 0800 76 101. 

  • Hoe gaat de energieveiling in zijn werk?

    De organisatie van de energieveiling is in handen van Pricewise, samenwerkingspartner van de Provincie Oost-Vlaanderen. Pricewise organiseert de veiling als volgt:

    1. Voor de veiling worden alle leveranciers uitgenodigd om zich in te schrijven voor deelname;
    2. Leveranciers die interesse tonen, kunnen zich officieel aanmelden. Voor een vlotte overstap na de veiling maakt Pricewise met iedere deelnemende leverancier duidelijke afspraken;
    3. De leverancier die de scherpste tarieven biedt voor Belgische groene stroom is de winnaar van de veiling. Je krijgt de tarieven van deze leverancier vervolgens aangeboden in een persoonlijk voorstel

  • Wie kan ik contacteren als ik vragen heb over de groepsaankoop?

    Bel naar het gratis nummer 0800 76 101 op werkdagen van 9 tot 20 uur, of stuur een e-mail naar groenestroom@oost-vlaanderen.be.

  • Kan ik mijn voorschotfacturen en eindafrekening op papier ontvangen?

    Ja, je hebt op de aanvraagpagina de mogelijkheid om aan te geven dat je de voorschotfacturen en eindafrekening op papier wilt ontvangen.

  • Waarom organiseert de Provincie Oost-Vlaanderen een groepsaankoop?

    Er zijn twee belangrijke redenen om een groepsaankoop te organiseren:

    1. Een goedkopere prijs bekomen voor groene energie (op basis van garanties van oorsprong);
    2. Mensen helpen om te veranderen van energieleverancier, vooral wie nog nooit van leverancier veranderde.

  • Wat als mijn nieuwe contract afloopt?

    Als je niets doet, dan zal je contract na één jaar stilzwijgend verlengd worden tegen de dan geldende vaste tarieven voor elektriciteit en geïndexeerde tarieven voor gas, zoals gebruikelijk in de energiesector. Je kan er ook voor kiezen om zelf op zoek te gaan naar een nieuwe leverancier (dit kan via de V-test op www.vreg.be). Wil je toch veranderen van leverancier, dan kan dat kosteloos en mits het respecteren van een opzegtermijn van één maand. Je kan je ook opnieuw inschrijven voor een nieuwe groepsaankoop en afwachten welk nieuw tarief de veiling oplevert.

  • Hoe groen is groene stroom?

    Elke deelnemende leverancier kan voor deze groepsaankoop de nodige garanties van oorsprong voorleggen. Met deze garanties van oorsprong, gecontroleerd door de VREG en conform de Europese richtlijnen, bewijzen de leveranciers dat hun aanbod van groene stroom afkomstig is uit hernieuwbare energiebronnen.

    De geleverde stroom uit eerdere groepsaankopen was altijd afkomstig uit hernieuwbare bronnen. Maar een volgende stap naar een duurzame samenleving is om hernieuwbare stroom lokaal op te wekken. Daarom kiest de Provincie dit jaar resoluut voor groene stroom geproduceerd in België, ook dit kan bewezen worden met deze garaties van oorsprong. 

    Wil je weten waar de groene stroom van de winnende leverancier vandaan komt? Kijk dan op: www.vreg.be/groencheck.

  • Mag de nieuwe leverancier klanten weigeren?

    Nee, de nieuwe leverancier mag geen klanten weigeren. Wel mag hij een vooraf in het contract vastgelegde waarborg vragen.

1

Inschrijven
Vóór 4-02-2020

2

Veiling
4-02-2020

3

Persoonlijk voorstel
Uiterlijk 15-03-2020

4

Beslis vóór
6-04-2020