Top 10 veelgestelde vragen

  • Kan iedereen meedoen aan deze groepsaankoop?

    Iedereen in Vlaanderen kan meedoen aan de groepsaankoop: zowel particulieren, verenigingen als bedrijven. Je dient aangesloten te zijn op het laagspanningsnet. Je mag niet meer elektriciteit verbruiken dan 50.000 kWh per jaar en niet meer aardgas dan 100.000 kWh per jaar.

  • Tot wanneer loopt deze groepsaankoop?

    Je kan inschrijven vanaf 26 november tot en met 4 februari. De veiling is gepland op 5 februari 2019. Daarna ontvang je een persoonlijk aanbod. Op basis daarvan beslis je om al dan niet over te stappen. Accepteren kan tot 30 april 2019.

  • Hoe werkt de groepsaankoop energie?

    De Provincie Oost-Vlaanderen organiseert een "omgekeerde veiling", waarbij de energieleveranciers gevraagd worden om hun laagste prijs in te dienen voor elektriciteit en gas. Iedereen die zich heeft ingeschreven, ontvangt na de veiling zijn persoonlijke offerte, waarin de persoonlijke besparing staat.

  • Wat gebeurt er nadat ik mij heb ingeschreven?

    Na de veiling krijg je een persoonlijk voorstel. Je beslist daarna zelf of je op het voorstel ingaat.

  • Kan ik na mijn inschrijving gegevens aanvullen of aanpassen?

    Ja, dat kan. In onze bevestigings-e-mail staat een link naar je persoonlijke pagina. Op die pagina kan je je gegevens aanpassen.

  • Kan ik op ieder moment van energieleverancier veranderen?

    Ja, dat kan. De verbrekingsvergoeding is namelijk afgeschaft in 2012. Let wel op dat sinds kort enkele energieleveranciers de volledige jaarlijkse vaste vergoeding aanrekenen, ook als je minder dan een volledig jaar klant bent geweest. Dit verschilt per leverancier. De voorwaarden hierover kan je vinden in de voorwaarden van je huidige contract. Zodra je gebruik maakt van je persoonlijk aanbod, neemt de nieuwe leverancier je contract zo snel mogelijk over. Als de overstapdatum bekend is, ontvang je van je nieuwe leverancier een bevestiging.

  • Wie regelt mijn overstap?

    Wil je gebruikmaken van je persoonlijk voorstel? Dan geven wij je gegevens door aan de winnende energieleverancier, die er samen met je huidige leverancier en de netbeheerder op toeziet dat je zonder problemen overstapt.

  • Maakt het uit wanneer ik overstap als ik zonnepanelen heb?

    Ja. Als je zonnepanelen hebt, is het aan te raden een startdatum te kiezen die dicht in de buurt ligt van je jaarlijkse meteropname. Anders kan het zijn dat je geproduceerde stroom verliest.

  • Tot wanneer kan ik overstappen?

    De veiling is gepland op 5 februari 2019. Daarna ontvang je een persoonlijk aanbod. Op basis daarvan beslis je om al dan niet over te stappen. Accepteren kan tot 30 april 2019.

    Zonnepanelen
    Heb je zonnepanelen, dan kan je op de aanvraagpagina de overstapdatum kiezen. Vorig jaar kon je tot uiterlijk 1 december 2018 overstappen op het aanbod van de groepsaankoop.

Vragen over de overstap

  • Wat gebeurt er met mijn huidige contract via een eerdere groepsaankoop?

    Het contract van de groepsaankoop heeft een looptijd van 1 jaar. Je huidige leverancier informeert je 2 tot 3 maanden vooraf over de nieuwe tarieven als het contract wordt verlengd. Reageer je hier niet op, dan wordt het contract stilzwijgend verlengd aan de nieuwe tarieven voor een gelijkaardig groen contract.

    Wil je toch veranderen van leverancier, dan kan dat kosteloos en mits het respecteren van een vooropzegtermijn van één maand. Je kan het resultaat van de groepsaankoop afwachten om te zien welk nieuw tarief de veiling oplevert. Prijzen vergelijken kan via de website van de VREG (www.vreg.be).

  • Kan ik meedoen als ik binnenkort ga verhuizen?

    Ja, dat kan.Geef bij je aanvraag duidelijk aan wanneer je nieuwe contract moet ingaan.

  • Kan ik tijdens de overstap zonder stroom komen te zitten?

    Nee, de netbeheerder is verplicht om continu gas en/of elektriciteit te blijven leveren tijdens een overstap. Zo kom je nooit zonder energie te zitten.

  • Naar welke leverancier stap ik over?

    Na de energieveiling krijg je een persoonlijk voorstel van de leverancier met de scherpste geboden tarieven. Je mag zelf kiezen of je van het voorstel van deze leverancier gebruik wilt maken.

  • Ik heb het aanbod geaccepteerd, maar wil toch niet deelnemen. Waar meld ik dit?

    Wil je niet meer deelnemen? Meld dit dan bij de nieuwe leverancier. Je kunt het aangevraagde contract binnen 14 kalenderdagen, nadat je de contractbevestiging van de nieuwe leverancier hebt ontvangen, zonder reden annuleren.

  • Heeft de periode waarin ik overstap invloed op mijn eindafrekening (enkel voor aardgas)?

    Wanneer je na de wintermaanden overstapt, is de kans dat je op de eindafrekening van je huidige leverancier moet bijbetalen vrij groot. Er wordt namelijk een balans opgemaakt tussen de al gefactureerde voorschotten en je werkelijke verbruik. Het bedrag van de afrekening zal wellicht hoger liggen dan verwacht omdat ze geldt voor een winterperiode, waarbij je aardgasverbruik hoger is dan in de zomer. Het voorschotbedrag dat je maandelijks betaalde, werd berekend op basis van je geschat jaarlijks verbruik en verdeeld over 12 maanden.

    Hierdoor betaal je in de zomer in principe te veel voorschot en in de winter te weinig. Als je een jaarrekening ontvangt van een volledig verbruiksjaar compenseren deze twee periodes elkaar, zodat dit zeker geen extra kosten zijn. Je betaalt enkel de hoeveelheid energie die je hebt verbruikt aan de leveringstarieven die in je huidige contract werden vastgelegd.

  • Blijft mijn voorschotbedrag hetzelfde?

    Je nieuwe energieleverancier bepaalt wat je maandelijks voorschotbedrag wordt. Dit gebeurt op basis van je energieverbruik van de voorgaande jaren, dat wordt opgevraagd bij jouw distributienetbeheerder en de nieuwe energietarieven. Hierbij zal de leverancier ook rekening houden met verwachten aanpassingen in transporttarieven en heffingen. Dit bedrag kan afwijken van je huidige voorschotbedrag. In vrijwel alle gevallen kan je in overleg met jouw leverancier het voorschot laten aanpassen indien je daar gegronde redenen kunt voor aanvoeren (vb. energiezuinige investering, gewijzigde gezinssamenstelling, -of situatie).

  • Wie regelt mijn domiciliëring bij mijn nieuwe leverancier?

    Jouw nieuwe leverancier start een nieuwe domiciliëring indien je daar de goedkeuring voor gegeven hebt. Er zullen geen extra kosten gerekend worden wanneer je geen domiciliëring wenst. Zij zullen ook de domiciliëring bij de huidige leverancier voor je stopzetten.

  • Kan ik meedoen voor alleen aardgas?

    Ja, dit is mogelijk. Bij je inschrijving is het mogelijk om aan te geven dat je enkel voor aardgas wilt inschrijven. Mocht je niet van elektriciteitsleverancier kunnen of willen wisselen dan heb je op deze manier alsnog de mogelijkheid om voor aardgas deel te nemen aan de groepsaankoop. Je ontvangt dan een aanbod voor enkel aardgas van het aanbod van de combinatie elektriciteit en gas.

Overige vragen

  • Wat doen jullie met de gegevens die ik heb ingevuld?

    De Provincie Oost-Vlaanderen zal je gegevens uitsluitend gebruiken voor de groepsaankoop. Met deze gegevens kunnen we je dus contacteren en je een aanbod op maat bezorgen. Uiteraard worden de gegevens niet gedeeld voor commerciële doeleinden.

  • Kan ik meedoen als ik recht heb op het sociaal tarief?

    Ja, dat kan. Wij raden dit niet aan. Het tarief van de groepsaankoop zal niet zo laag zijn als het sociaal tarief.

  • Kan ik meedoen als ik een budgetmeter heb?

    Ja, dat kan zolang de budgetmeter gedeactiveerd is en je geen achterstallige betalingen hebt bij de netbeheerder.

  • Doe ik automatisch opnieuw mee als ik al eerder heb meegedaan?

    Nee. Als je opnieuw een persoonlijk aanbod wilt ontvangen, moet je je opnieuw inschrijven. Net als de vorige keren is dit uiteraard gratis en vrijblijvend!

  • Ik wil mijn aanvullende gegevens invullen, maar weet mijn energieverbruik niet?

    Je kunt je energieverbruik vinden op je laatst ontvangen jaarafrekening. Onderstaand overzicht geeft het gemiddeld verbruik per huishouden weer, zoals de VREG deze heeft opgesteld op haar website:

    Elektriciteit
    - Het elektriciteitsverbruik van een alleenstaande bedraagt gemiddeld 600 kWh;
    - Het verbruik van een klein gezin zit rond 1.200 kWh; 
    - Een doorsnee gezin verbruikt 3.500 kWh;
    - Iets grotere verbruikers zonder elektrische verwarming verbruiken 7.500 kWh; 
    - Als er echter met elektriciteit wordt verwarmd kan het verbruik veel hoger oplopen.

    Gas
    - Kleine verbruiker: 2.326 kWh;
    - Relatief kleine verbruiker: 4.652 kWh; 
    - Doorsnee gezin: 23.260 kWh; 
    - Grote verbruiker: 34.890 kWh.

  • Wie organiseert mijn groepsaankoop?

    Voor groepsaankopen werken we samen met Pricewise, een bedrijf dat energieveilingen organiseert. Pricewise is onafhankelijk en is aan geen enkele leverancier gebonden. Naast de veiling zorgt Pricewise er ook voor dat je je persoonlijk aanbod ontvangt.

  • Wat moet ik doen als mijn huidige leverancier zich niet aan de afspraken houdt?

    Als je nieuwe leverancier zich niet aan de afspraken houdt, neem dan contract op met de klantenservice.

  • Hoe gaat de energieveiling in zijn werk?

    De organisatie van de energieveiling is in handen van Pricewise, samenwerkingspartner van de Provincies Oost-Vlaanderen. Pricewise organiseert de veiling als volgt:

    1. Voor de veiling worden alle leveranciers uitgenodigd om zich in te schrijven voor deelname;
    2. Leveranciers die interesse tonen, kunnen zich bij Pricewise officieel aanmelden. Voor een vlotte overstap na de veiling maakt Pricewise met iedere deelnemende leverancier duidelijke afspraken;
    3. De leverancier met de scherpste tarieven is de winnaar van de veiling. Je krijgt de tarieven van deze leverancier vervolgens aangeboden in een persoonlijk voorstel.

  • Wie kan ik contacteren als ik vragen heb over de groepsaankoop?

    Bel naar het gratis nummer 0800 76 101 op werkdagen van 9 tot 20 uur. Of stuur een e-mail naar groenestroom@oost-vlaanderen.be.

  • Kan ik mijn voorschotfacturen en eindafrekening op papier ontvangen?

    Ja, je hebt op de aanvraagpagina de mogelijkheid om aan te geven dat je de voorschotfacturen en eindafrekening op papier wilt ontvangen.

  • Waarom organiseert de Provincie Oost-Vlaanderen een groepsaankoop?

    Er zijn twee belangrijke redenen om een groepsaankoop te organiseren:

    1. Een goedkopere prijs bekomen voor groene energie (op basis van garanties van oorsprong);
    2. Mensen helpen om te veranderen van energieleverancier, vooral wie nog nooit van leverancier veranderde.

  • Wat als mijn nieuwe contract afloopt?

    Als je niets doet, dan zal je contract na één jaar stilzwijgend verlengd worden tegen de dan geldende vaste tarieven voor elektriciteit en geïndexeerde tarieven voor gas, zoals gebruikelijk in de energiesector. Je kan er ook voor kiezen om zelf op zoek te gaan naar een nieuwe leverancier (dit kan via de V-test op www.vreg.be). Wil je toch veranderen van leverancier, dan kan dat kosteloos en mits het respecteren van een opzegtermijn van één maand. Je kan je ook opnieuw inschrijven voor een nieuwe groepsaankoop en afwachten welk nieuw tarief de veiling oplevert.

  • Hoe groen is groene stroom?

    Elke deelnemende leverancier kan voor deze groepsaankoop de nodige garanties van oorsprong voorleggen. Met deze garanties van oorsprong, gecontroleerd door de VREG en conform de Europese richtlijnen, bewijzen de leveranciers dat hun aanbod van groene stroom afkomstig is uit hernieuwbare energiebronnen. 

    Wil je weten waar de groene stroom van de winnende leverancier vandaan komt? Kijk dan op: www.vreg.be/groencheck.

  • Mag de nieuwe leverancier klanten weigeren?

    Nee, de nieuwe leverancier mag geen klanten weigeren. Wel mag hij een, vooraf in het contract vastgelegde, waarborg vragen.

1

Inschrijven
Vóór 5-2-2019

2

Veiling
5-2-2019

3

Persoonlijk voorstel
Uiterlijk 15-3-2019

4

Beslis vóór
30-4-2019